Marketýna a Šoperka – holky, co rády nakupují

Dneska bych vám ráda představila dvě dámy: Marketýnu Vysněnou a Šoperku Vobyčejnou. Díky nim, doufám, pochopíte, proč nemám ráda marketing, ale miluju budování brandů. Pokud chcete jen stručnou verzi: tak proto, že to dává smysl.

Marketýna Vysněná

Marketýna Vysněná je dokonalá žena. Sen každého pracovníka marketingu. Marketýna je totiž velmi uvědomělá, o marketing se úzkostlivě zajímá, má nekonečné množství času, které věnuje disciplinovanému studiu výhod a nevýhod jednotlivých značek a produktů. Díky tomu se pro každý nákup rozhoduje až po zralé úvaze a pravděpodobně nad vlastnoručně vyrobenou tabulkou a s pár grafy navrch. Co na tom, že v realitě bohužel Marketýna Vysněná prakticky neexistuje.

Šoperka Vobyčejná

Šoperka Vobyčejná je oproti tomu druh v běžné populaci masivně zastoupený. Většina z nás to nebude přiznávat ráda, ale ona je Šoperka docela dost jako vy nebo já. Nemá čas. Jako fakt nemá. Má práci, rodinu, možná děti, určitě koníčky, přátele, snaží se vypadat dobře a nebýt pozadu, ale dnešní svět jí to moc neusnadňuje. Chce po ní, aby byla krásná a aktivní na Instagramu, zábavná a neustále dostupná na Facebooku, a možná má tušení, že se na ni řítí i další sítě a nároky, ale prostě to nestíhá a nestíhá a nestíhá.

Šoperka si matně pamatuje, za kolik minule kupovala kafe a zubní pastu, a že to kafe v modrém obalu a pasta v červeném jí chutnaly víc než jiné, co zkusila dřív. Taky ví, která konkurence je dražší a která levnější. Když přijde k regálu s kafem nebo zubními pastami, její rozhodování vůbec není založeno na tabulce, grafech a srovnáních, jak by si marketingoví pracovníci přáli. Rozhoduje se ve spěchu a intuitivně. Natáhne se po modrém kafi a červené zubní pastě. Když si v tom spěchu všimne, že obvykle dražší konkurence je v akci, posune ruku tím směrem a pro jednou si dopřeje změnu. Sem tam si dokonce koupí úplně tu nejdražší značku, a těsně před výplatou zase radši tu nejlevnější.

CO BY SI MARKETINGOVÍ PRACOVNÍCI PŘÁLI?

Aby Šoperka, která tvoří největší podíl kupujících jejich značky, dělala uvážená rozhodnutí, studovala jejich nabídky a chovala se předvídatelně a rozumně. Vůbec nechápou její chování, impulzivitu a nepředvídatelnost, ignorování v jejich hlavách TAK jasných sdělení a superkreativních reklam. Nejvíc ze všeho ale nerozumí tomu, proč nekupuje častěji a proč po akcích kupuje ještě méně než obvykle.

CO BY MARKETINGOVÝM PRACOVNÍKŮM VZKÁZALA ŠOPERKA VOBYČEJNÁ?

Drazí marketingoví pracovníci, já fakt nemám čas. A někdy mám peníze a někdy ne. Občas mě zaujme nějaká vaše superkreativní reklama, ale většina mě mate, protože jsou pokaždé jiné a já prostě nemám čas sedět přikovaná k televizi a sledovat loga a názvy výrobků a značek.

Koupit si kafe nebo zubní pastu není otázka života a smrti, upřímně většina značek mi stejně chutná podobě. Takže se nezlobte, ale prostě si nějaké koupím a letím se věnovat podstatnějším věcem. A k té četnosti nákupů – já nevím jak vy, ale já si čistím zuby dvakrát až třikrát za den a kafe piju ráno a odpoledne. Takže já prostě víc kafe ani zubní pasty nepotřebuju. Občas si v akci nakoupím do zásoby, to ano, ale zase můj byt není nafukovací, takže po akcích hned tak pro další neletím. A s tabulkama, grafama a odpovědností vyrazte za Marketýnou Vysněnou. Kontakt na ní neznám a je mi vrcholně podezřelá, ale slyšela jsem, že si myslíte, že někde přeci jen po světě chodí.

PS: Když se mě v nějakém průzkumu zeptáte, tak já nějaké zdůvodnění toho, proč si kupuju konkrétní značku, vymyslím vám skvělé zdůvodnění, přece nebudu pozadu před ostatními v místnosti, kteří taky mají super zdůvodnění a vůbec nejednají šablonovitě, ale jinak – prosím zapamatujte si, že prostě nemám čas na vaše nesmysly.

A CO BYCH K TOMU RÁDA DODALA JÁ?

Podle průzkumů z celého světa:

  • slevové akce nevedou k většímu zisku skoro nikdy
  • věrnostní programy nevedou k větší loajalitě zákazníků
  • zákazníci jsou nestálí a nerozhodují se tak, jak by marketingoví pracovníci chtěli
  • a jediná věc, která skutečně podloženě vede k lepším prodejům je zapamatovatelná značka, zapamatovatelný brand

JAK SE DĚLÁ ZAPAMATOVATELNÁ ZNAČKA?

  • pro začátek se vytvoří opravdu dobře promyšlený brand
  • ten se ukotví a naprosto bez výjimek používá
  • brand je hřiště, marketing na tom hřišti hraje, ne naopak
  • nedělá se kreativa pro kreativu, která by zákazníky mátla
  • hledá se způsob, jak být zákazníkovi tak moc nablízku, aby na naši značku neměl šanci zapomenout
  • a hlavně se pracuje s funkční prodejní strategií a nikoli s domněnkami a nepodloženými tvrzeními, protože vy na 110% nejste ideální zákazník svojí značky

Ráda s vámi nakupování vaše proberu ve skupině Zpátky na podpatky – všechny společně. A o brandu se můžeme pobavit na individuálních konzultacích, nebo v rámci eSenci Online.

Facebooktwitterpinterestmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *