Jak si vybrat název pro projekt nebo firmu?

Dobrý název – se kterým se dobře pracuje, lidem se snadno pamatuje i vysloví a je unikátní – to je jako výhra v loterii. Přitom jeho nalezení nemusí vůbec zabrat mnoho času. A když se to nepovede na první pokus, dá se změnit. Nevěříte?


Znáte Dunkin Donuts? Víte, co prodávají? Donuty? Kulaté koblihy s nepřirozeně barevnou polevou a spoustou cukru? A víte, že prodávají i kafe? Nepochybuju, že většina tohle ví. Jenže to není celý příběh. Dunkin Donuts totiž začali jako kavárna pana Dunkina. Aby se odlišili od Starbucks a dalších v okolí, začali prodávat donuty. Sladké nezdravé zákusky s dírou. A v dnešní štíhlou linií posedlém světě jim začaly padat tržby níž a níž až se dostali do situace, že buď něco udělají, nebo zavřou všechny pobočky po celém světě.

Na značce pracovali skoro sedmdesát let. Sedmdesát let budování, skalní fanoušci zvyklí na svoji značku. To není snadné rozhodnutí. Jejich claim byl: America Runs on Dunkin – Amerika jede na Dunkinu (Význam: palivo pro běžného Američana jsou prostě naše káva a koblihy s dírou). Tu změnu udělali. V současné době se značka jmenuje Dunkin. Jenom Dunkin. Jejich skalní fanoušci prskají, ale mladší ročníky si začaly chodit pro kafe, přiberou zdravou alternativu bagelů (kulaté housky s dírou uprostřed) a po dramatických propadech Dunkini hlásí, že rok 2019 je první kdy nejsou v černých číslech.

Já vím, že jakákoli změna je děsivá. Ale když Dunkin zvládnul rebrand po sedmdesáti letech budování značky a to od prvního lokálního krámku po celosvětový kolos, tak podívat se na název, který jste vymysleli před týdnem, měsícem, rokem, nebo pěti, není zase taková obří změna. A co když to bude k lepšímu, že?
Jestli jsem vás nepřesvědčila, tak nabízím další příklady. Víte, jak se původně jmenoval Google? BackRub (Škrábání na zádech). A Amazon byl Cadabra do doby, než jeho zakladatel zjistil, že ani jeho právník to nedokáže vyslovit správně? Změnit název je občas opravdu dobrý nápad.
Jak se pozná super název značky?

  • pro začátek se dá snadno přečíst a vyslovit
  • z ničím se příliš neplete
  • je zapamatovatelný
  • něco vyjadřuje
  • ladí s tím, co značka dělá
  • nelimituje se na to, co značka dělá dneska
  • není přehnaně dlouhý

Co naopak není potřeba moc řešit?

  • jestli se líbí vašim kamarádům a rodině
  • a na konci dne asi není ani potřeba, aby se příliš líbil vašim zákazníkům

NEVĚŘÍTE?

Tak se na to pojďme podívat blíž.Než vůbec začnete, doporučuju si odpovědět na otázku, v jakém jazyce dává smysl název mít. Česky? Slovensky? Anglicky? A v tom jazyce budeme pokračovat. O výběru jazyka rozhoduje váš avatar.

01. BRAINSTORMING

První, do čeho se pustíme je brainstorming. Sedněte si s prázdným papírem, hromádkou lepících papírků, tužkou, kávou/čajem/vínem (dle osobních preferencí) a prostě to zkuste. V téhle fázi je důležité být v pohodě a nasekat toho jakkoli mnoho, klidně úplné pitomosti. Nehodnotíme. Pitomost třeba nepoužijeme, ale až si ji budete po sobě číst, třeba vám vnukne nápad na něco lepšího. V téhle fázi: víc je víc. Kvalita nerozhoduje. Kvantita ano.

02. VYHODÍME TY NÁZVY, KTERÉ SE VÁM OSOBNĚ NELÍBÍ

Dejte tomu klidně den, nechte nápady uležet, dvakrát se k nim vraťte, postupně už můžete zapojit i kritické oko, doplnit, doladit. V téhle fázi bude cílem si říct: „ok, to je celé, víc mě asi nenapadne“ a začít selektovat. Cílem je nechat si tři až pět nápadů, víc není potřeba. Jediné kritérium je, že se vám líbí. Proč? Pokud jste postupovali podle návodu, tak po dvou dnech nebo méně ještě k názvům nemáte hluboký vztah, ale už víte, co se vám opravdu nelíbí. Je to důležité, protože pokud v businessu uspějete, budete tohle slovo říkat opravdu často.

03. POKUD JICH JE MÁLO, MRKNEME SE, JAK TAKOVÝ NÁZEV TVOŘILI JINÍ

Pokud by se stalo, že nemáte ani tři, natož pět takových, co se vám alespoň trochu líbí, je na čase se podívat, jak úspěšné značky dělají názvy a inspirovat se u nich.Nabízím několik možností:

  • Oblíbené místo zakladatele. Apple byla farma, kde si Steve Jobs dal LSD. Vážně. Adobe je krom úspěšné firmy na software na úpravu fotek, grafiky apod. potok za chalupou zakladatele.
  • Kombinace dvou slov. Německý diskontní řetězec Aldi je skládačka dvou slov. Zakladatel se jmenuje Albrecht a sleva je diskont. AL-DI. Procesory Intel? Integrated Electronics – INT-EL.
  • Použijte zkratku. IBM znamená International Business Machines a YAHOO Yet Another Hierarchical Officious Oracle (překlad: Ještě další vlezlý rádce.)
  • A asi poslední trend, který pozoruju v Česku? České slovo, trocha angličtiny k tomu, protřepat, nemíchat 🙂 Příklady: Moteel (jógové studio, čte se Motýl), Hezkey (interiérový designér, čte se Hezkej), Melown (3D mapy, čte se Meloun).

04. OVĚŘÍME DOSTUPNOST DOMÉNY

Pokud nebude možné název použít jako doménu pro web, natož ji třeba opatřit ochrannou známkou, je k ničemu a jdeme dál. Minimálně kontrolu domény zvládne úplně každý, zabere to dvě minuty a ušetří spoustu starostí. Stačí najet na stránky jakékoli firmy, která prodává domény a ověřit dostupnost: www.active24.cz/domeny – rovnou vidíte nejen dostupnost s koncovkou cz, ale i s dalšími a rovnou i cenu.

05. UJISTÍME SE, ŽE NÁS NÁZEV NELIMITUJE DO BUDOUCNA

Dalším úhlem pohledu je, zda nás nebude název limitovat do budoucna. Příklad z Česka: Student Agency začala jako agentura, se kterou za mých mladých let jezdili ti, co odmaturovali, ale nedostali se na vysokou, jako aupair do USA. Jako název pro autobusovou dopravu to úplně ideální není. Příklad od sousedů: prezuvky.sk prodávaly překvapivě přezůvky. To není zrovna široký sortiment a dost těžko se s takovýmhle názvem rozšiřuje. Po rebrandu se jmenují: Gugenio, prodávají všechno možné i nemožné pro děti a jejich rebrand byl guGeniální obchodní tah.

06. ODLIŠUJE SE OD KONKURENCE

Je dobré se podívat, na jakém trhu operujete a zda čirou náhodou nemáte na seznamu něco, co silně připomíná už existující značku. Může to být velký průšvih, který skončí u soudu, ale v začátcích to může taky vést vaše zákazníky ke konkurenci, když se překlepnou o písmenko nebo dvě a i když neskončí u vás, skončí na stránce se stejným sortimentem.

Přidám několik tipů na závěr:

Netrapte se s tím dlouho. Když si zákazníci dokázali zvyknout na Apple jako název pro počítačovou firmu a Google pro vyhledávač, BVLGRI pro šperky a další a další, zvyknou si i na ten váš.

Mějte připravenou odpověď na otázku: Co to znamená?

A pokud vám to přijde málo vysvětlující, zkuste název doplnit o claim.

Ale o tom až někdy jindy.

Facebooktwitterpinterestmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *