CVčko není HR nástroj

Tahle věta je začátek nejednoho mého školení nebo mentoringového sezení. A pořád překvapuje. Přitom věřím, že není zase až tak kontroverzní. Podíváme se na to společně?

Za co se CVčko obvykle vydává?

Za soupisku, výčet, seznam. Domníváme se, nebo se chceme domnívat, že to je otázka obsahu. Že jde o to, jaké máme zkušenosti, znalosti. Tedy, jaké tvrdíme, že máme. Že to je HR nástroj a že má svoje HR pravidla. Hlavička se jménem a příjmením, kontakty následované informací, že jsme svobodní a nekuřáci. Pak pěkně praxe, od poslední – rok, pozice, firma, náplň práce. Následuje vzdělání, základka se nepíše, začínáme od poslední školy a na konec patří takový ty malý věci jako že umíme na počítači a blbě anglicky a naše koníčky jsou četba, cestování a kolo. Nebo ne?

Já říkám, že ne

Já říkám – po šestnácti letech v HR – že CVčko není HR nástroj. Pojďme se na to podívat z vašeho konce. Proč mi ten papír se seznamem vašich úspěchů posíláte? Pravděpodobně proto, že jsem otevřela pozici YZ, která vás zaujala a byli byste rádi, kdybych vás pozvala na pohovor, že? Takže je to nástroj, jak mě zaujmout? Hmmm? Že by to tedy místo HR nástroje mohl být nástroj marketingový? Já tvrdím, že ano.

CV expamples

No to teda ne! Copak jsem nějaký zboží?

Chápu, že na první dobrou se vám to nemusí líbit. Že byste o sobě měli uvažovat jako o zboží, které se má prodat. A které já jako HR mám koupit, tedy najmout. Jenže tohle srovnání prostě sedí. A když ho přijmete a vezmete to jako hru, tak i funguje. Na obě strany. Mimochodem, když si místo gumáků představíte lodičky od Jimmy Choo (nějaké sexy sportovní auto nebo luxusní vilu na útesu nad mořem), pořád je to tak hrozné srovnání? 😀

Job interview

Tak jak teda má to CVčko vypadat?

Tak, aby až se na něj podívám, na mě kouklo a sebevědomě řeklo: tahle holka splňuje všechno, co hledáš, koukej ji pozvat na pohovor! A já se podívala podruhé a potřetí a pak vzala do ruky telefon a pozvala vás na pohovor.

Nešlo by to konkrétněji?

Co vás zajímá? Jestli máte teda začít vzděláním nebo praxí? Nebo jestli tam dát fotku, nebo radši ne? Jestli tam psát, že jste svobodná nekuřačka? Nebo jestli vůbec má smysl zmiňovat praxi při škole? Na všechny tyhle otázky je jedna jediná odpověď: pokud to dává smysl v kontextu firmy, pozice a vašeho úspěchu ve výběrku, tak to tam dejte, zvýrazněte, začněte tím.

Příklad:

Máte za sebou vysokou školu, řekněme takovou sociální práci, bylo to fajn, ale dělat to nechcete. A zatím jste krom praxe v domově důchodců stihla jen jednu práci, kde jste pomáhala s adminem v tátově firmě. Ve volném čase blogujete, máte krásnej instagram a ráda byste se tím živila, ale nevíte, jak do toho. Ale na jobsech už pár dní koukáte na junior marketingového specialistu ve velké firmě.

Začala bych prací a vypíchla, co z toho, co jste dělala, by se mohlo hodit budoucímu zaměstnavateli – organizační schopnosti, pečlivost, dochvilnost, zkušenost s tabulkami, zkušenost s organizací nějakého eventu apod., pokračovala bych odprezentováním volnočasových aktivit – instagramu a blogu a nakonec nechala školu a praxi při škole. U praxe bych vypíchla práci s lidmi a stresovou odolnost. V motivačním dopise bych zmínila, co za kurzy máte nebo odborné blogy sledujete a že vás učení se fakt baví a věříte, že už máte co nabídnout. Rozumíme si?

Pokud se jako HR mám posadit na zadek z toho, že jste byli na praxi na nějaké super škole v zahraničí – sem s ní a pěkně nahoře. Pokud ale škola byla úplně mimo obor, tak ji sesuňte někam na konec. Pokud mám být oslněna úspěchy na minulé pozici a dát vám podobnou, pak klasické rozvržení pracuje pro vás. Kandidátce, která jde úplně měnit obor bych ale poradila si pohrát s členěním CVčka o trochu víc a třeba po straně vedle málo relevantní praxe bych vypíchla obecné dovednosti, které jste tam získala a nabízíte dalšímu zaměstnavateli.

Christmas CocaCola advert

Zase ta Coca-Cola

Neříkám, že máte lhát, něco schovávat, měnit. To je cesta do pekel, protože to nakonec praskne. Coca-Cola taky na obalu píše, kolik tam toho cukru je. Ale píše to malýma písmenkama zezadu na lahvi. Neinzeruje to pěkně nahoře, vpředu, na očích, protože to přece spotřebitele zajímá. Nene. Zepředu máte barvy a logo, které už dávno bez dalších písmenek říkají osvěžení, dobrá nálada, zábava, kamarádi, léto/Vánoce. Zatím nejste Coca-Cola takže potřebujete víc písmenek a pár důkazů, ale logika je stejná. Marketing. Začněte tím, co vás prodá.

CocaCola advert

Omlouvám se

Chápu, že mě čeká sprcha komentářů o tom, že jako HR nesmím srovnávat CVčko a obal pet lahve s limonádou, že to je hnusný, že lidi nejsou zboží. Už jsem to slyšela mockrát. Ale taky jsem měla možnost sledovat úspěšnou cestu lidí, kterým jsem pomáhala změnit nebo rozvinout kariéru. A byli to ti, kteří se nad to povznesli a zkusili tuhle radu využít ve svůj prospěch.   

I když se trochu bojím, že mě pěkně vykoupete, diskuse na tohle téma už je připravená TADY.

Eli

Další články o HR najdete TADY.

Facebooktwitterpinterestmail

One Reply to “CVčko není HR nástroj”

  1. Vidíš a já trapně učila „děti“ na SŠ, jak psát CV… a když to čtu, tak jsem byla tzv. “ vedle , jak ta jedle“.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *