Tři chyby, které spolehlivě pošlou vašeho avatara na dno šuplíku místo do praxe

V prvním článku o avatarech TADY jsme si řekly, co to ten avatar je a že to nebude úplně snadné, dotáhnout ho do zdárného konce. Dneska se mrkneme na tři nejčastější chyby, díky kterým se na spousty avatarů práší na poličkách nebo dnech šuplíků a jejich využití je v nedohlednu.

Chyba 1. – Váš avatar je jako vy

Tahle chyba je stejně tak nejčastější, jako nejpochopitelnější. Jsem máma na mateřské, začala jsem šít věci na miminka, šiju na to svoje, jsem s výrobkem spokojená, tak komu jinému prodávat než mámám jako jsem já? Kde je zakopán pes?

Když jsi ty sama řešila, jak na oblékání svého miminka, bylo tím řešením hledat jiné mámy, které šijí a nakupovat u nich? Nebo jsi vzala šicí stroj a pustila se do prvních pokusů s látkou a střihy? To druhé, že?

Kdyby tvůj avatar byl jako ty, tak by od tebe nic nekupoval, koupil by si stroj a začal experimentovat se střihy. Tvůj avatar jsem nejspíš já 😀 Taky jsem máma a hledám oblečení pro svého syna, které bude skvělé a vyrobené s láskou. Na rozdíl od tebe jsem ale nešika. Navíc vím jistě, že žádné experimentování světa nezpůsobí, že bych dokázala ušít byť obyčejné tepláčky. I když mi řekneš, že je to snadné a dokáže to každý. Já ne. Já si je koupím. Klidně od tebe.

Úplně stejné to bude, pokud nabízíš službu – tvůj avatar bude někdo, kdo nešel na kurzy a nevytvořil nabídku pro ostatní jako ty, ale nejspíš muž nebo žena, kteří na studování tématu nemají čas a odpověď chtějí na míru, tady a teď. Nebavíme se o podnikání, ale o prvním rande? Asi tušíš, že to, co oslní znalou beauty blogerku by mohlo běžného kluka vyděsit k smrti buď už večer, nebo nejpozději ráno, že? 😀

Chyba 2. – Píšeš o něm obecně, prostě aby to bylo hotové

Rozumím, nikdo nemáme času na rozdávání. Ale když už něco děláme, pojďme to udělat tak, aby avatar nebyl jen podložka pod včerejším kafem. Pojďme se podívat na to, jak to udělat líp.

Kam jezdí avatar na dovolenou? Obecná odpověď, která je opravdu k ničemu zní: Do Chorvatska. Nic proti Chorvatsku. Ale je to strašně nekonkrétní a nikam nás to neposouvá v porozumění avatarovi. A ne, Istrie není to upřesnění, které hledám 😀

Lepší odpověď: Jezdí s rodinou autem do Chorvatska, kde jsou společně deset dní u moře. Už to tam znají a mají to tam rádi. To je o hodně lepší. Co nám to říká? Že tahle rodina nebudou žádní velcí akčňáci, že ocení svoje pohodlí a svůj klid. Že se rádi vracejí k tomu, co znají. Taky že nebudou potřebovat nezničitelné nepromokavé tepláčky ideální na horské tůry, ale takové kloboučky s vzadu prodlouženou krempou, které jim umožní být sladění úplně všichni a ještě bez spálenin od sluníčka na krku, to by mohl být výrobek pro ně, že?

Ať si vyberete jakoukoli sadu otázek na internetu, u odpovídání se vyplatí přemýšlet co nejkonkrétněji o vztahu mezi odpovědí a vaším problémem (prodat výrobek nebo službu, uspět u pohovoru, doufám, že kvůli rande tohle cvičení dělat nebudete a touhle dobou už tušíte, že moje články jsou vždycky s trochou nadsázky). Obecné odpovědi jsou sice rychle vyplněné, ale hrozně těžko se používají v praxi.

Chyba 3. – Nepoužíváte ho, když je to potřeba

Setkávám se často s týmy nebo jednotlivci, kteří přijdou s tím, že avatara mají, že jim s ním třeba pomáhal nějaký poradce a třeba je to i avatar velmi zdařilý. Jenže leží v rohu stolu na něm je kolečko od kafe a další papíry a práší se na něj.

Když se rozhodují, co dát na Facebook za příspěvek nebo jak zabalit výrobek, jakou sukni si vybarat na pohovor nebo co napsat do summary na LinkedIn profilu, dělají to podle sebe. A za mnou přichází s tím, že ten avatar k ničemu nevede, že neprodává. To jsme tak trochu zpátky u první chyby. Pokud uděláte avatara podle sebe, nebude to fungovat. Pokud ho uděláte správně, ale pak ho nepoužíváte a rozhodujete se tak, aby to vyhovovalo vám, ale už ne pracně vytvořenému avatarovi, tak se není čemu divit, že ti ideální zákazníci se s vaším produktem míjí.

Chcete příklad? Tvůrci nabízející svoje výrobky ve skupinách o tvoření. 90% i víc členů ve skupinách o tvoření jsou tvůrci. Oni nepotřebují kupovat vaše výrobky. Oni potřebují vědět, kde se kupuje materiál, jakou velikost háčku použít nebo odkud máte střih… Váš avatar z prvního příkladu – moje maličkost, vzpomínáte? Moje nešikovná maličkost. Jak jsem to měla se skupinami o tvoření? Odvážila jsem se požádat o členství do nich až v momentě, kdy jsem dělala průzkum pro psaní programu pro tvůrce 😀 A s obdivem tam sleduji, jak je spousta z nich neskutečně šikovná, ale místo otázek na cenu a termín dodání odpovídají na velikost háčku a zdroj střihu.

A úplně stejně sleduji na LinkedIn profily, kde v summary je soupiska zkušeností a v hlavičce fotka ze svatby, kde vám to ohromně slušelo. A na pohovorech vídám hodinová umělecká dílka na obličejích jako z vosku a podpatky vysoké až do nebe na dámách nebo oblečení, u kterého polovinu pohovoru zvažuji, kdy tak asi naposledy vidělo pračku a jestli slouží i jako pyžamo u pánů.

Tak co, zajímá vás víc? Třeba sada otázek nebo pár tipů, jak začít? Tak pokračujte SEM 🙂

Facebooktwitterpinterestmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *