Avatar poprvé a určitě ne naposledy

Slyšeli jste už o avatarech? O personách? Že je to cesta, jak pochopit svého zákazníka? A že je to super, i když nic neprodáváte?

Ať už ano, nebo ne – nabízím pár bodů teorie a třeba vás to zaujme.

Co je to ten avatar nebo persona vlastně je:

  • fiktivní postava
  • zastupuje profil ideálního zákazníka – tím může být klient vašeho podnikání, kluk, kterého se chystáte pozvat na rande i personalista, který bude proti vám sedět na pohovoru
  • postava, pro kterou to děláte (od fintění na rande, přes vybírání oblečení na pohovor až po ladění výrobku nebo služby)
  • pokud se rozhoduji o tom, jak má vypadat výrobek, balení, webové stránky, post na facebooku, životopis, LinkedInový profil nebo stránka, makeup nebo sukně, vždycky rozhoduje, jestli by se to líbilo avatarovi, nikoli mně osobně
  • neříkám, že se to vám líbit nebude, třeba ano. Ale pokud budete vy a avatar v rozporu, avatarova volba má rozhodně větší naději na úspěch
  • ideálně mít jednoho, maximálně dva – popisuje ideálního zákazníka, ne všechny zákazníky – to by byla niche
  • v literatuře se pro avatara často používá pojem persona, ale je to v zásadě to stejné

Avatar je tedy ideální zákazník – jeden člověk z naší niche, z našeho segmentu trhu. Většinou se dělá tak, že si najdete sadu otázek a podle nich ho popisujete, najdete mu fotku, dáte mu jméno, hledáte si k němu vztah.

Většina avatarovacích poprvé probíhá zhruba takhle:

  • Sednete k počítači a protože jste někde četli nebo slyšeli o avatarovi, hodíte to do Google.
  • Vyjede vám tisíc rozličných zdrojů, ale u všech je nějaký seznam otázek a ty se dost opakují.
  • Jeden seznam otázek si odhodlaně stáhnete (ten náš je k dispozici TADY) a jde se na věc!
  • Jak se bude jmenovat?
  • Květa. Po babičce. Ufff, to bylo snadný. Tak co tam máte dál?
  • Fotka. A safra. Nebudeme panikařit, Pinterest to jistí.
  • Otevřete Pinterest, zadáte jméno Květa a o hodinu a půl později máte hotovou nástěnku k vysněné veselce vaší dcery, kterou možná ani nemáte, ale co kdyby.
  • Vyberete nahodile nějakou fotku pěkný holky a jde se na další otázku.
  • Věk?
  • Kouknete na fotku, matně si vzpomenete, že to nějak má souviset s vaším podnikáním a napíšete 25-45 let.
  • To nám to jde panečku od ruky.
  • Kde bydlí?
  • V Litomyšli, Tam jsem byla na výletě a bylo to fakt pěkný.
  • Jaký má auto?
  • Nevím, tak třeba Škodovku, tu má kde kdo, stejně nevím, na co by to mohlo být dobrý. Ale alespoň to odsejpá.
  • (tady si dovolím vynechat asi dvacítku dalších kroků a pokud to berete hodně vážně tak tabulku čokolády nebo skleničku vína)
  • Asi tak o dvě a půl hodiny později máte hotového prvního avatara.

Zkrácená verze?

Ráda bych vám pogratulovala, ale myslím, že není k čemu. Asi sami tušíte, že sice máte vyplněný nějaký dotazník, ale bůh s vámi, jestli víte, co s tím dál a proč o tom kde kdo tak básní.

Jestli vás zajímá, kde jsou největší chyby a jak z toho ven, určitě se se mnou vrhněte na další články k tomuhle tématu TADY nebo na seznam otázek TADY. A nebo se zastavte ve skupině TADY popovídat si o tom, jak se takový avatar dá vytvořit, kde je k potkání a tak vůbec 😀

Facebooktwitterpinterestmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *